در صنعت تعمیر ونگهداری هواپیما، ما مجاز به هیچ اشتباهی نیستیم!
در صنعت تعمیر ونگهداری هواپیما، ما مجاز به هیچ اشتباهی نیستیم!
هر عیب یابی، هر بازرسی، هر آچار زدن، هر تعویض قطعه و هر امضایی ارتباط مستقیم با ایمنی پرواز و جان صدها مسافر خواهد داشت.
در طول بیش از بیست سال فعالیت در این صنعت آموختم که همیشه یک مورد ساده را ملکه ذهن داشته باشم; کوچکترین جزئیات میتواند تمام پرواز را تحت تاثیر قرار دهد.
در این مدت و کسب تجربه کار روی انواع هواپیماهای ارباس از A320,A300,A306,A310,A330 و بوئینگ 747 این افتخار را داشتم که شاهد پیچیدگی و فناوری های مختلف سیستمها و کامپیوترهایی باشم که با رعایت نظم وانضباط و پیروی از مستندات کارخانه سازنده و رویه و مقررات، هواپیماها تعمیر ونگهداری میشوند.
برخی آموخته ها وتجارب هرگز تغییر نمی کنند، صرفنظر از اینکه تکنولوژی تا کجا پیشرفت خواهد کرد!
نظم و دیسیپلین-
پیروی از قوانین و مقررات و رویه ها دقیقا همانطور که لازم است، چرا که "نظر شخصی و من فکر میکنم و من تصمیم میگیرم" جایی در هوانوردی ندارد.
کار گروهی-
انجام یک پرواز ایمن هرگز کار فردی نیست، بلکه هماهنگی و همکاری بی نقص یک تیم متخصص و با تجربه و دانش پشت آن قرار دارد.
رعایت ایمنی الویت اصلی-
مسافران به ندرت ما را می بینند، اما اعتماد آنها و کرو در دست ماست. هر برگ ترخیص امضا شده تنها یک فرم رسمی نیست بلکه مسئولیتی برای حفظ ایمنی و جان مسافران است. جعل در این امضا خیانت آشکار به ایمنی و به سخره گرفتن مقررات و دستور العمل هاست و تنها از کسانی بر می آید که هیچ درک و آگاهی و سواد از اهمیت شغلی خود نداشته و نه تنها تعهد وتخصص لازم را ندارند بلکه ایمنی پرواز و مستندات را باور ندارند.
در پشت هر پرواز ایمن داستان مهندسان و تکنسین هایی است که ساعت ها در واحدهای مختلف اعم از آشیانه ها، خطوط پروازی، کارگاه ها، واحدهای برنامه ریزی، مهندسی و MCC حضور دارند که مسئول بررسی، عیب یابی و حصول اطمینان از قابلیت پرواز هستند.
این موارد فقط درباره استفاده از آچار و ابزار نیست; بلکه درباره حفظ ایمنی و جان مسافران است و آبروی شرکتها.
من عمیقا معتقدم که مهندسی وتعمیرات هواپیما بیشتر از یک شغل و حرفه است، این یک ماموریت ویژه است. این ماموریت نیاز به مسئولیت پذیری، باور به رعایت مستندات و ایمنی واحترام و عمل به قوانین و یادگیری مداوم دارد.
کسانی که هیچ اعتقادی به موارد فوق ندارند نباید در راس مدیریت و تصمیم گیریها قرار بگیرند، چرا که تفکرات این افراد سم مهلک برای تداوم صلاحیت پرواز، رعایت ایمنی و حفظ جان مسافران است.
مهمترین درسی که تاکنون آموختم همین است، احترام به قوانین و رعایت ایمنی ...